Ultralöpning

Ultralöpning (som också kallas ultramaraton) handlar om att springa längre än den traditionella maratondistansen på 42 195 meter (ca 42 km). Det finns två huvudtyper av lopp: distanslopp och tidslopp.
De vanligaste sträckorna i distanslopp är 50 km, 100 km, 50 miles (80 km) och 100 miles (160 km). Tävlingarna kan vara utformade som att man springer från punkt A till punkt B, eller ett stort varv, eller flera varv på en kortare bana.
Tidsloppen går ut på att komma så långt som möjligt på en angiven tid. Vanliga tidslopp kan vara 6-timmars, 12-, 24- eller 48-timmars, eller till och med 6-dagars tävlingar. Oftast arrangeras dessa lopp på korta varvbanor på tex 400 m eller 1 mile (1609 m).
Andra distanser och tidslopp förekommer också men mer sällan.
Mästerskap i ultralöpning arrangeras på 100 km, 24-timmars och en speciell ultra trail tävling, dvs en ultradistans i utmanande terräng.

Ultralöpningens historia

Ultralöpning är verkligen inget nytt fenomen. Människor har egentligen alltid sprungit långt. Och att det skulle finnas någon gräns att det inte är normalt att springa längre än 42 195 meter är ett modernt påfund. Att kunna springa och förflytta sig under lång tid har varit en evolutionär fördel för människan, jämfört med andra djurarter är vi inte speciellt starka eller snabba – men vi är smarta och uthålliga!
Greken Pheidippides sägs vara upphovet till dagens maratonhysteri. Fast Pheidippides sprang långt längre än dagens maratondistans. När perserna anföll Atenarna 546 fKr sprang han först ca 24 mil till Sparta för att hämta hjälp. Sedan sprang han tillbaka för att berätta att de kommer ansluta senare. Då fick han deltaga i slaget som Atenarna trots numerärt underläge lyckades vinna. Som ett litet segervarv fick då Pheidippides springa 25 miles (ca 40 km) från slaget vid Marathon till Aten för att tala om: Vi har segrat! Enligt legenden föll han sedan död ner.
Dagens magiska distans på 42 195 meter instiftades vid OS i London för att målgången skulle ske utanför drottningens fönster. Springer man längre än så är man alltså ultra.

Western States – ultralöparnas heliga graal

I Storbritannien och USA är idag terränglopp på 100 miles (161 km) en av de vanligaste ultradistanserna. Fenomenet med att springa så långt populariserades igen på 70-talet, egentligen med hjälp av hästar. För på 1955 ville man bevisa att den tidens hästar fortfarande kunde springa 100 miles och så startade Western States Trail Run. 1974 testade Gordy Ainsleigh att löpa sträckan till fots med målet att klara det under 24 timmar – han kom i mål på 23 timmar och 45 minuter och en ny era av ultralöpning i världen var född. Western States 100 Miles Endurance Run går mellan Squaw Valley och Auburn i Kalifornien i juni och är världens mest prestigefyllda 100 milestävling.

Comrades – ultralöpning i Sydafrika

Comrades Marathon är världens största ultramarathon med även 20 000 deltagare. Loppet är ca 90 km långt och springs i Sydafrika i början av juni. Vart annat år går loppet ”uppför”, från Durban till Pietermaritzburg, och vart annat år springer man ”nedför” i andra riktningen, men loppet är mycket kuperat oavsett om det är ett uppför- eller nedförs-år. Comrades arrangerades för första gången 1921 de sydafrikanska soldater som stupade under första världskriget.

Ultravasan – Sveriges största tävling i ultralöpning

Ultravasan hade premiär 2014 och blev genast Sveriges största ultralopp. Första året anmälde 750 personer sitt intresse för att springa och antalet deltagare är nu långt över 1000. Ultravasan har ambitionen att vara det största ultra trail-loppet i Skandinavien.

På herrsidan vann Jonas Buud 2014 över de 90 km på rekordtiden 6 timmar och 2 minuter. Holly Rush vinnartid blev 7:09:04.

Jonas Buud - vinnare av Sveriges största tävling i ultralöpning
Jonas Buud vinner Sveriges största tävling i ultralöpning UltraVasan och får krans och segerkysss av kranskullan Lisa Englund.
Foto Nisse Schmidt

 

Träning för ultralöpning

Visst behöver man träna mycket löpning för att klara ett ultramaraton. Men när det gäller löpträningen är det viktigaste att lära sig springa så skonsamt som möjligt för kroppen och att vara tillräckligt stark och stabil för att klara den prövning som kroppen får utstå. För de flesta innebär detta att man behöver träna på att springa långsamt.

Än viktigare än löpträningen är att lära sig hur man skall få energi under ett ultralopp. Alla som springer långdistans springer på en intensitetsnivå där man bränner mycket fett. Därför är det smart att träna fettförbränningen så mycket som möjligt. Plus att träna på vad magen tål att äta när man springer timme, efter timme, efter timme…

En annan utmaning är den mentala biten. Det är alltför vanligt att man bryter en ultratävling bara för något som hjärnan hittar på. ”Jag är trött.” ”Det är för långt kvar.” ”Tråkigt.”
Så att bemästra den mentala biten och vara redo när hjärnan spelar en små spratt är väldigt viktigt för framgång inom ultralöpning.

Utrustning för ultralöpare

Det krävs egentligen ingen speciell utrustning för att springa långt. De flesta uppskattar dock ett par bra skor som kan skydda fötterna från de otaliga stötar de utsätts för timme efter timme. Vi förordar att skorna just är till för att skydda fötterna. Inte för att korrigera eventuella svagheter i fötterna. För att klara springa riktigt länge är det viktigt att träna upp fötterna till att vara så starka som möjligt.

Inspiration och ultralöpning med Pace on Earth

Pace on Earth skapades av ultralöparna Ellen Westfelt och Johnny Hällneby som ett lagnamn och en blogg inför Björkliden Arctic Mountain Marathon (BAMM) hösten 2012. I december 2012 öppnade Instagram-kontot och i januari 2013 startade Facebook-sidan.

Pace on Earth står för träningsinspiration till dig som vill springa långt och utmana dina gränser. En stor kärlek till löpningen men också en helhetssyn på livet, där den personliga utvecklingen står för drivkraften framåt. Allt för att inspirera och stötta fler till att nå ännu längre!

Pace on Earth arrangerar coaching, löparläger, event och har en blogg och webshop på hemsidan: www.paceonearth.se.

 

”Ultralöpning är som livet. Det finns ingen gräns för hur långt man kan nå.”
Löpare på väg i solnedgång. #ultralöpning
Löpning när den är som bäst. En ren njutning.