Gustaf Sjösvärd – sandaler, MAF och ett friskare liv

0

Han tog sin första seger när han vann The Gax 100 Miles på en lysande tid. Men det är inte strävan efter att vinna som har tagit honom dit. Inte heller har han plågat sig genom tuffa intervaller eller snabbdistanspass. Gustaf Sjösvärd blir starkare genom att hålla sig frisk och i helgen fick han också betalt.

För den växande skaran vänner och ultralöpare som följer Gustaf Sjösvärd, den 28-årige musikläraren från Storvik, är sandalerna på fötterna hans signum. För Gustaf är det en del i hans holistiska träningsfilosofi, som inte handlar om att träna för att prestera utan för att må bra.

Var stark för att vara nyttig

– Jag gillar att tänka att jag tränar för att vara nyttig, alltså att resultatet av min träning inte bara ska gynna mig själv. Om jag skulle träna på ett sätt som gör att jag är formtoppad inför ett speciellt lopp så skulle jag inte vara särskilt nyttig resten av tiden av året. Jag utvecklas hellre långsammare, men med en jämnare kurva så är jag alltid mår lika bra och är lika lycklig av löpningen.

Många tankar har han hämtat från MovNat/Naturlig Rörelse, “en filosofi och ett system för att träna rörelsen vi är utvecklade för evolutionärt”.

Gustaf Sjösvärd under TEC 100 Miles i april 2019. Foto: Christer Schapiro.

MAF och fettförbränning

En annan inspirationskälla är Phil Maffetone och hans MAF-metod, “Maximum Aerobic Function”. MAF handlar om att förbättra det aeroba systemet, fettförbränningsmotorn. För att göra detta ska man enligt Phil Maffetone träna på en puls som är lägre än den gräns där fettförbränningen övergår i en större andel glykogenförbränning. Med en formel som utgår från 180 minus ålder kan man uppskatta och anpassa den puls som man inte ska överstiga.

– Jag var förkyld MINST två gånger om året, ofta en eller ett par veckor i taget. Jag hade ont i vader, knän och rygg på grund av löpningen. Mitt personbästa på maraton var 4:06, berättar Gustaf om hur det var innan han började träna enligt MAF-metoden.

Han tränar till och med på en puls som är ännu lägre än den som han får fram enligt Phil Maffetones formel. Det har även gjort honom betydligt snabbare när han tävlar med högre puls. Till exempel springer han nu maraton på strax över 3 timmar.

– Min MAF-puls är 147, men jag har inte gått över 144 på många veckor. Fler kilometer med lägre puls verkar funka för mig!

En labbtest visade annars att den zon han skulle träna i låg betydligt högre.

– Jag testade att springa i den zonen två veckor (157-169 som testet kom fram till) och det var direkt tillbaka till smärtkänningar och aggressiv tillbakagång i MAF-tester.

Ofta, men sällan långt

Till skillnad från många andra långlöpare springer han dessutom sällan några ordentliga långpass. En vanlig träningsvecka kan ligga på omkring 95-115 km, ofta med två 7-8-kilometerspass per dag. Men någon styrka och rörlighet anser han sig inte behöva, åtminstone inte ännu.

– Jag styrketränar inte, jag stretchar inte och jag gör ingen komplimenterande träning. Det är också en del av min filosofi, att kroppen är byggd för att springa, alltså behöver jag inte “fixa” något för att det ska fungera att springa.

Hellre frisk än vinnare

Att leva ett friskt liv är viktigare för Gustaf än att prestera, vilket han också tror är en nyckel till att han faktiskt också presterar bra. Att slå personbästa på en tävling ser han inte som framsteg, om det skulle innebära att han blir mer sjuk än brukligt eller om han drar på sig skador.

– Jag vill bli friskare och starkare av att träna, och hittills verkar det som så länge jag tränar och äter för att hålla mig frisk så blir jag starkare och snabbare, säger Gustaf.

Foto: Joacim Martinsson.

Närproducerad LCHF-kost

I den helheten är också kosten väldigt viktig, där närproducerat är utgångspunkten i en generellt LCHF-baserad kost.

– Men jag äter hellre potatis från den egna gården än gris från Danmark. Kött tror jag är ett ofantligt potent livsmedel, under förutsättningen att det är bra kött, dvs gräsbetande eller vilt. Vegetariskt tror jag också har stora fördelar, vilket många ultralöpare kan vittna om, men jag har aldrig fått samma utväxling på det som med en carnivore/omnivoreorienterad kosthållning.

Sandaler för ett naturligt löpsteg

Och så var de de där sandalerna då. Återigen är det en viktig del i hela Gustafs livs- och träningsfilosofi.

– Sandalerna hjälper mig att springa så att jag håller. Det finns inget magiskt med att springa i sandaler eller minimalistiska skor, men det gynnar goda vanor! I sandaler har du inget utrymme att springa slarvigt eller med ett slitsamt löpsteg. Jag brukar tänka att du kan springa i skor som du springer i sandaler, men att du kan inte springa i sandaler som du springer i skor (dvs hård hälisättning).

Share.

About Author

Instagram: @ultrawestis

Leave A Reply