Inför Johnny Hällnebys världsrekordförsök på 6-dagars

0

Med start söndagen den 25:e augusti 2019, kl. 19.00 svensk tid, kommer Johnny Hällneby påbörja sitt världsrekordförsök på 6-dagars. Tävlingen heter 6 Days in the Dome — The Redux och samlar världseliten inom multidagarslöpning. Johnny skriver här om sina tankar inför sitt livs största utmaning.

Det hålls bara ett litet antal 6-dagarstävlingar i hela världen per år och den här gången har arrangören gjort allt de har kunnat för att försöka optimera förutsättningarna för deltagarna.

– Många otroligt duktiga löpare är på plats och flera har på förhand gått ut med att de tänker försöka sätta nationsrekord eller världsrekord, säger Johnny. 

– Konkurrensen kommer att vara stenhård, men jag tävlar först och främst mot mig själv och gällande världsrekord. Skulle någon annan också springa över 104 mil så får vi se vem som har mest spurt kvar i benen, skrattar han.

Johnny Hällneby är svensk rekordhållare i 6-dagarslöpning och i maj 2018 sprang han 880 km på en tävling i New Jersey, USA. Nu ska han alltså göra ett försök att slå den numera pensionerade grekiske ultralöparen Yiannis Kouros världsrekord på 1036,8 km.

Banan är ca 440 meter lång och är belägen i en inomhusarena i Milwaukee, Wisconsin i USA där temperaturen kommer att vara konstant, ca 12 grader C. En lägre temperatur, liksom avsaknad av olika väderförhållanden kan underlätta för de löpare som vill springa riktigt långt, men det kan också göra att man drabbas av större mentala utmaningar.

Med sig som support har Johnny Lotta Thörn och sambon Ellen Westfelt. Tävlingen kommer gå att följa via Facebook-gruppen “Follow Johnny at 6 Days in the Dome”. 

På startlinjen står även Andreas Falk. Dock kommer inte Johan Steene till start.

Johnny svarar på dina frågor

Johnny svarar här på flera av frågorna från medlemmar i Facebook-gruppen.

Varför springer du?

Den här tävlingen har varit på gång i flera år. Det finns nämligen många, främst amerikaner, som är intresserade av att sätta rekord på 6-dagarslöpning (kan vara alla typer av rekord, tex åldersgrupp och nationsrekord). Men det har saknats en bra tävling med verkligt bra förutsättningar. Så när Six Days in the Dome offentliggjordes anmälde jag genast mitt intresse, trots att det var mitt i återhämtningen från mitt förra 6-dagarslopp.

Förberedelser

Jag har mest fokuserat på att bygga en stark, frisk och tålig kropp. Mycket genom dagliga rutiner och lite styrkepass här och där. Löpmässigt har de viktigaste passen varit mina korta volymblock, ett med 3×100 km över tre dagar, ett med 20 + 10 h över två dagar och en backyard på 34 h. 

Men det viktigaste för mig handlar om mentala och själsliga bitar, Vilken energi och inställning jag går in i tävlingen med. Jag ser det mycket som en retreat över 6 dagar då jag får möjlighet att utforska vem jag är som människa i ständig rörelse.

Målsättningar

Har du några alternativa mål, utöver världsrekord?

Nej, jag ser inte ens världsrekordet som ett traditionellt mål, utan mer som en förutsättning. På samma sätt som jag ska springa på en viss bana så ska jag hålla ett visst tempo och struktur. Men självklart är det mycket som kan hända under 6 dagar, och det är inte helt lätt att slå världsrekord… ;D

Jag är helt fokuserad på min egen uppgift, och kanske framförallt nyfiken på min egen upplevelse. Men samtidigt är det en tävling så om det är aktuellt på slutet så kommer jag definitivt utnyttja alla möjliga placeringar och resultat för att få energi.

Under tävlingen

Planen

Grundstrukturen är att jag jobbar i 4-timmarsblock och vill komma lika långt varje timme. Splitten blir i princip 172 km per dag för världrekord, så den distansen måste jag göra på 20h varje dygn för att ha tid för lite vila också. Men en skillnad mot tidigare är att vi tänker strunta helt i normal dygnsuppdelning, vi är ändå jetlaggade och tävlingen är inomhus med ljus hela tiden, så vi ska helt enkelt få in tillräckligt många 4-timmarsblock under de 144 timmar som är till förfogande.

I starten kommer jag springa 25 min och gå 5. Men jag kan komma att variera den strukturen. På backyarden i Örebro sprang jag 90 sekunder och gick 30 och det fungerade alldeles utmärkt.

Energin

Stommen är 150-200 kcal av sportdryck och gels under varje timme i rörelse. Jag kommer blanda olika drycker, men mest Maurten, en del Umara och Vitargo och även arrangörens dryck från Sword kommer testas. Jag har också en proteindryck, EAA, som jag kommer ta regelbundet. Fett i form av MCT-oil och ekologiskt smör finns också med i schemat. Plus lite vitamniner och dylikt för att hålla mig stark. I anslutning till småpauser blir det lite fast föda.

Det mentala

Vad tänker du på?

Haha, jag kommer säkert tänka på saker som jag aldrig någonsin tidigare gjort. Det är rätt häftigt. Men för det mesta får tankarna gå och komma som de vill. Jag har dock på senare år börjat jobba mer och mer aktivt med mindfulness i löpningen, så det blir mycket kring tacksamhet, kärlek och närvaro.

En sådan sak som stöttar min tacksamhet är att jag vet om att det finns så många som hejar och stöttar mig. Den vetskapen är jag tacksam över och vill då ge än mer tillbaka. Det är en klart positiv energi-loop.

Supporten

Vad betyder supporten för din prestation?

Enormt mycket. Lotta och Ellen är min stora konkurrensfördel och själva orsaken till att det här är möjligt. Jag är bra på att stänga av och överlåta mig själv och beslut till supporten. Så jag tänker inte ödsla en gnutta energi under de här dagarna till annat än att röra mig framåt. Alla praktiska saker som vad jag ska dricka, äta, sova och ha på mig sköter supporten.

Utrustningen

Jag tror att det finns en liten energivinst i att använda fräscha skor som har kvar sin spänst. Därför blir det många fler par än tidigare, det kommer bli mest Torin, men jag har även Paradigm och Duo att tillgå.

Arenan

Att det är en helt platt bana på bra underlag gjort för löpning, inget väder och en temperatur som är perfekt (så länge man rör sig) – det betyder massor. Förra loppet försvann det massor av timmar på grund av storm, och sedan var det ständiga regnet en klart begränsande faktor för vilket tempo som praktiskt funkade att röra sig i med regnkläder och låg energi. 

Om konkurrensen

Förra tävlingen valde jag för att det var ett lopp och en arrangör jag kände till och trivdes med, och jag visste att det inte skulle vara så mycket ståhej kring 6-dagarslöparna. Nu är allt annorlunda. Och den här gången känns det som att det ger mig massor av energi.

Motståndet är inte viktigt i sig, men det är synd att Johan Steene, Guillaume Calmettes och Pete Kostelnick inte kommer till start. Jag inspireras av andra bra löpare så det är en grym känsla när det är många som presterar på en hög nivå. Nu finns det förutsättningar för att det ska bli så ändå, men det här var löpare som jag har en speciell relation till och det hade känts bra att ha dem med på resan.

Följ tävlingen och ge Johnny ditt stöd

Share.

About Author

Instagram: @ultrawestis

Leave A Reply